lördag 25 juli 2015

Skön semester och träning

Har under 3v semester tränat varje dag. Inte stenhård träning varje dag. Vissa dagar har det blivit stegräkning och då över 10000steg som mål per dag. Aktiv vila som det så fint heter. Dessa "vilo" dagar har jag kört ca vart 3-4 dag då jag känt att kroppen inte orkar med ett tyngre pass utan behöver återhämta sig. Vila är nyckeln till ökad styrka och uthållighet i alla sorters träning. Matmässigt har det blivit träningsliberal LCHF med bacon och ägg frukostar samt mindre kolhydrater vid varje måltid. En och annan öl samt vin har det blivit men det är helt ok så länge du inte blir full och dricker för mycket. Kroppen klarar av en viss mängd alkohol utan att träningen blir lidande.
Kosttillskott: Ja det använder jag i måttliga mängder som just namnet säger som tillskott till min dagliga kost. Lite proteinpulver i smoothies lite PWO och BCAA innan och under träningspass samt någon recovery mix efter de pass som känts extra tunga och kräver snabbare återhämtning.
Mitt upplägg har varit att köra ett konditionspass varannan dag och ett styrkepass varannan dag.
Styrkepassen har innehållit överkroppsövningar samt en gång i veckan benövningar. De dagar som jag lagt in benövningar så har jag haft vilodag dagen efter och inte kört konditionspass.
Jag har varierat mina övningar för de olika muskelgrupperna så att inte samma muskel blir tränad på samma sätt 2 pass i rad. Detta har medfört att jag orkat träna samma muskelgrupp flera gånger per vecka.
Konditionspassen har varit på MTB, racer eller löpning. Just kombinationen av cykling och löpning gör att benen orkar med att tränas varannan dag. Jo några pass har varit lite trögstartade innan benen vaknat till liv.
En vecka kvar på semestern och avslutas med 65km MTB tävling! Nytt rekord hägrar.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se
#Träning #Styrka #Konditionsträning #Måbra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar