fredag 23 september 2016

"Gubbvad" Vad är nu detta?


Gubbvad var en ny bekantskap och ord som dök upp i min vetskap för ca 3veckor sedan.Började känna av att vaden stramade åt för att sedan börja krampa även när jag satt ned på jobbet eller hemma i soffan. Jaha tänkte jag. Har nog för lite magnesium i kosten. Körde på med magnesium sprej på vaderna. Men någon dag senare så var det likadant igen. Körde på varje dag med sprej, men det blev inte bättre. Kom på att jag inte tagit MSM pulver på länge. Hmm provade detta med utan att bli helt bra i vaderna. Läste efter det på lite om kramp och hur det uppkommer i vaden. Hittade lite info om "gubbvad". Började köra mer träning på vader och stå upp på jobbet. Samt andas djupare flera gånger om dagen. Varför frågar ni er kanske? Jo för jag hittade Runners Worlds bloggare Sirpa Felhendlers inlägg om just denna åkomma.Vem kan tro att djupare andning ser till att nervstyrningen i vaderna blir bättre? Detta då djupare andning ökar rörligheten i bröstrygg och påverkar ryggraden där nerverna till underkroppen går ut. Ökad träningsintensitet gör även att blodtillförseln ökar i musklerna. Och med det så kommer mer syre till muskulaturen. Jag har nu testat detta denna vecka och känner redan att vaderna har blivit bättre. Visst lite mer tid behövs för att de ska kännas helt OK! Att stå upp och jobba vid datorn gör att du får använda magmusklerna mer för att hålla uppe kroppen. Och det sista knepet som Sirpa och hennes medbloggare skriver om är att "gubbvad" även kan uppkomma om du har dålig hållning och att du då klämmer åt nerverna som styr vaderna i nedre ryggraden. Har även försökt sträcka på mig när jag står och sitter och jobbar. Tryck fram bäckenbenet och upp med hakan, så att du inte krummar med ryggen.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar