onsdag 12 juli 2017

Redo för första längre triathlontävlngen för året

Upplägg för att vara förberedd för första långa triathlontävlingen ser ut som följer:
Hård styrketräning senast en vecka innan tävling. Lättare simning, cykel och löppass några dagar innan för att hålla i gång muskler, leder mm. Och fokus på teknik vid dessa pass! Viktigt att tekniken sitter och är finslipad när tävlingen körs. Detta då det spar energi att göra rätt rörelse = mer kraft kvar till slutet av tävlingen och du kan hålla högre fart i löpningens sista kilometer. Mycket sömn och äta mat för att ladda kroppen med energi. Sover minst 8 timmar per natt vilket är mycket för mig! Normalt 6-7 timmar är vanligt att jag sover vardagar när jag jobbar. Ladda kroppen med energi genom maten behöver man inte tänka på så mycket då kroppens depåer laddas väldigt snabbt och det brukar bara krävas att man äter ordentligt kvällen innan samt bra med frukost. Kroppen har dessutom inte tömt depåerna under veckan genom att jag inte tränat så hårt. Känslan efter träning ska vara att du kan dagen efter köra ett sådant pass igen i samma tempo som dagen innan.
Under själva tävlingen är det viktigt att jag får i mig mycket energi. Och då blir det främst under cyklingen och lite under löpningen. Har börjat testa att fästa bars på ramen istället för att stoppa på mig dem vid växlingarna.
Så nu ser vi fram emot Karlstad triathlon på lördag.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar