söndag 11 juni 2017

Halvvättern avklarad med Frugan

Heléne Löfvendahls foto.Idag körde frugan och jag 150km Halvvättern. Ny bästa tid för frugan med 4 minuters marginal.
Mycket motvind i början av rundan och medvind på slutet. Regn delar av rundan gjorde att vi blev dyngsura. Snittet på 27,6km/h och fortfarande pigga ben visar att träningen gett resultat.
Nu är det bara att köra på och träna till triathlon tävlingen i Karlstad den 15 juli. Simma och löpträna får det bli mer av kommande vecka.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahl.se www.svensktkosttillskott.se

lördag 27 maj 2017

Intervaller samt MSM tillskott

Intervaller - Ska ni öka syreintag och bli starkare ska ni träna intervaller av olika typer. Backintervaller kan utföras på olika sätt.
1. Tung växel = träna muskler och få starkare ben
2. Hög kadens = tränar syreupptagning och ökar pulsen = maxträning om ni ligger på riktigt med pedaltrampet!
Båda är viktigt att träna någon gång i veckan. Vilket ger mer fart när ni väl kör klungpass med kompisarna.
3. Nedför backe = Träna att cykla i hög fart med tryck i pedalerna. Pulshöjande!
4. Plan mark = Trampa tungt och pressa på med kadens. Öka benstyrka och puls.
Dessa gör även de att ni kommer öka er fart.
Lycka till med träningen!

MSM
Vad är detta för tillskott? Methyl Sulfonyl Methan = svavel.
Finns idag ingen forskning på verkningsgrad, men jag och många upplever att leder mm klarar sig bättre från skador när vi tar MSM vid hård träning. Innan jag började fick jag alltid ont i knäna vid tunga cykelpass. Idag har jag inga sådan problem.

Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se


måndag 15 maj 2017

Cykeltur på egen hand = Bra träning

Många kör just nu många pass med olika grupper inför Vätternrundan. Men ofta glömmer de bort att träna själv. Egen träning medför att du får själv ta alla motvind mm. och detta gör att du blir mycket starkare i benen och även psyket om du kör långt. Ligga klunga medför 30-40% mindre kraftåtgång. Många som kör grupp orkar ofta inte hålla hastigheten under 30mil pga för lite träning. Eller fel träning.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

måndag 24 april 2017

Simträningen börjar ge resultat

Nu börjar äntligen simträningen ge resultat. Simmar snabbare och snabbare genom bättre teknik. Och allt tack vare att jag lade om träningen till att simma långa pass(1000-1500m) istället för korta pass med olika träningsmoment. Tekniken har blivit bättre genom upprepningen under längre tid än tidigare snabba 100 och 200m och sedan ny övning.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

lördag 8 april 2017

Cykling, Löpning, Simma och rörlighet

Att simma, cykla och springa snabbt bygger på teknik, styrka men framförallt att du har rörlighet att utföra de rörelser som gör att du tar dig fram snabbt i de grenar som du utför. Stretcha efter varje pass och inte bara en gång direkt efter passet. Gör jag det så återhämtar sig kroppen snabbare samt rörligheten ökar. Jag kör även rörlighetsövningar med kvastskaft och lite små övningar för simningen ska bli bättre. Resultatet får vi se när det blir säsong att ta på sig våtdräkten och simma ute. Inne träningen känns bättre än förra året. Så förhoppningar finns för snabbare Fredrik i vattnet i år.
Idag blir det första racerpasset. Solen skiner och Östgötaslätten drar i benen! 50km väntar i dag!
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se  www.svensktkosttillskott.se

lördag 18 mars 2017

Lång tid med sviter av förkylning som inte vill släppa

Tråkigt nog så har kroppen blivit förkyld direkt efter att jag känt att jag kan börja köra hård träning igen. Bara blivit 2-3 pass i veckan och lätta sådana emellanåt. Någon vecka blev det bara ett pass.
Nu idag körde jag ett hårt MTB pass på slätten. Läste att det skulle vara 4-5m/s i vind. Men det visade sig att det var i Stockholm! Blåste runt 8-10m/s och hade motvind 30km av turen på 50km. Var nöjd ändå men trött som bara den i benen när jag kom hem. Pulsen hade legat konstant på zon 4 och 5 idag. Och det under nästan 2 timmars tid. Så det får jag vara nöjd med att ha klarat av. I morgon blir det simträning. Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

lördag 11 februari 2017

Förkylning inget roligt för träningen!

Förkylt och snorig näsa är inte rätt medicin för fortsatt uppgång i fysisk form!
Körde längdskidor förra helgen och pulsen var i zon 4 och 5 hela loppet. Och då tog jag det lugnt i alla uppförsbackar. Var bara att ta sig igenom loppet.
Vila är AochO just nu. Fri från förkylning och träningen sätter fart igen! Viktigt i alla lägen är att aldrig köra slut på kroppen med sjukdom i kroppen! Det kan äventyra din hälsa för lång tid framåt!
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se