lördag 5 januari 2019

Var ett tag sedan jag bloggade sist ser jag! Summering av 2018 och nytt år 2019

2018 som varit och vart ska man 2019?
2018 var ett bra år med mycket träning samt mer tävlingar än tidigare år. Bra resultat med flera PR visar på att träningen ger resultat. Även då man jobbat mycket samt varit med familjen så har
träningspassen anpassats för att ge mest resultat då träningstimmarna inte är så många som andra elitmotionärers summeringar för 2018. Totalt sett mycket nöjd med 2018!

 2019 kommer fokus ligga på längre distans. Stora målet är Ironman 70.3 i Jönköping 7 juli. Ska bli riktigt kul att få deltaga i ett sådan stor tävling med all publik. Samt en utmaning för kroppen och knoppen. Innan dess ska jag testa Göteborgsvarvet för första gången. Testa lite fart samt att knäna klarar den långa löpningen. Blir lite blodomloppet i Linköping samt små tävlingar runt Motala samt min favorittävling i Stockholm den 25 augusti. Olympisk distans i Stockholms innerstad. Vadstenas triathlon ser jag fram emot med som går veckan efter. De har utökat med olympisk distans till i år. Var för övrigt första året de körde 2018 och det var en väl genomförd tävling! Rekommenderar starkt detta lopp!
Träna väl och ät rätt!
www.lofvendahls.se

måndag 2 april 2018

Påsk och först utecyklingen!

Vad gött att vägarna är isfria och man kan glida ut med MTB och skärmar.
Solen värmer och man njuter av att plåga sig igenom ansträngande pass på sadeln.
2 pass har det blivit den sista veckan och båda har varit ansträngande på olika sätt.
Förra helgen så kördes det 5,8mil och soppa torsk sista 1,8 milen i motvinden. Lärdom! Ta med energi! Dagens tur började redan innan med att jag hade träningsvärk kvar efter 13km löpning i lördags och på det crossFitpass igår med familjen. Benen var inte i form för stordåd. Men skaplig medelfart fick jag till även om jag inte tog i allt för mycket idag. Viktigt att tänka på är att få ut så mycket teknik som möjligt på vårträningen. Rund tramp, växlar och pannben vid tuffa uppförs körningar. Träna väl och ät rätt!

lördag 3 mars 2018

 Semester och sportlov avklarat, vilket innebär träning. Löpning varannan dag och styrka varannan dag när vi var på Fuerteventura. Löpning med inslag av intervaller i 18graders värme är bara ett stort smile i mitt ansikte! Gymmet var ok på hotellet. Fanns helt ok spinningcyklar som jag körde något pass på. Tyvärr så fanns det bara månadskort för simträning i pool och det kändes lite dyrt. Så det blev teknikträning i poolen på hotellet nästan varje dag. Optimal rotation i simmet var fokus med diverse övningar för att nå dit. Inte lätt att träna simning när det viner bollar och simmar förbi uppblåsta valar mm runt en hela tiden. Men det kändes ok. Väl hemma har det blivit Crossfit, simpass och trainerpass samt intervallpass/brickpass med cykel och löpning. Simningen i onsdags var lite trögt och kände att jag inte fick grepp på vattnet men 1500m blev det! Dagens pass med brickträning började med 20min cykel med medeleffekt och hög kadens. Gick över till löpband och 20min med sista minuten i 4:30 tempo och resten under 5min per km. Kändes skönt! Benen ska bli snabba i sommar!
Brickträning är bra för kroppen att lära sig växla mellan cykel och löpning. Det är lätt att benen känns stumma i början av löpningen. Men tränar man på detta så blir det bättre!
Träna väl och ät rätt!

söndag 14 januari 2018

Veckans träning och framtida planering

Veckans träning har varit bra och som vanligt 😜 inriktad på triathlons grenar för att bygga upp kroppen för ny säsong av tävlingar. Trainer för cykelvana benstyrka: Satt upp min Tempocykel på en direkt drive trainer med 7 olika steg och max effekt 1200W på steg 7. Ger riktigt bra motstånd och kommer räcka långt när det gäller att belasta benen. Man kan lugnt säga att det är en ständig uppförsbacke.
Simmar just nu bara med inriktning på teknik och bara en gång i veckan. Testar nu att simma lite bredare med armarna och 90 graders vinkel på överarm och underarm. Känns lite snabbare och starkare i vattnet. Börjat springa lite intervaller på löpband för att öka farten i löpningen. Gymmet besöks minst en gång per vecka som komplements träning för alla delar: Benövningar och då i form av enbensövningar för att få så likt löpning och cykelmoment. Överkropp är det axlar och rygg som får stor del av träningen och även då övningar som liknar simning. Och sedan det viktigaste: Bålen! Många övningar på bålen och mage då det är den delen av kroppen som gör att du håller bra kroppshållning i simning, cykel och löpning. Känns riktigt bra i kroppen och ser fram emot att fortsätta köra denna programmering fram till vårdagarna. Ska även säga att olika övningar varieras vid passen och vissa är med varje pass för att få progression i musklerna.
Kommer köra mer tävlingar i år och målet är att till nästa år köra Ironman 70.3 då kroppen byggts upp för att klara längre distans på snabba tider. Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se

torsdag 4 januari 2018

Triathlon för hela slanten träning

Dags att skriva lite här igen då!👀
Veckor och månader med uppbyggnad av kroppen för att hålla nästa säsong av triathlon-, cykel- och löptävlingar 2018. Gymmet, simhall, cykeltrainer är välbesökta under träningspassen. så nu kör vi hårt och bygger upp kroppen! Eller vad tänker ni göra. . .

söndag 16 juli 2017

Jobbigt i värmen och blåsten

Gårdagens triathlon på olympisk distans var väldigt jobbig i löpmomentet. Detta då värmen och

blåsten tog ut sin rätt. Alla såg mer eller mindre härjade ut under löpmomentet. Själv så kände jag av mina knän efter någon kilometer och det hängde i till sista km innan det släppte. Magen var inte ok under löpningen och kändes uppblåst. Till nästa tävling blir det att ta med energigels för att testa om det var det som gjorde att löpningen blev tung pga soppatorsk i kroppen.

Cyklingen gick bra men det blåste mer och mer under loppet. Nöjd med snittfarten. Simningen gick bra tills jag fick mycket slem i halsen samt att det var svårt att se vart man skulle simma i vågorna som kom rakt emot en efter att ha rundat 750m märket. Tidvis så kändes det som att jag fick bra tag i vattnet och hade bra fart. Bara att träna mer! Tiden var lite sämre än vad jag räknade med att få.
Totaltiden med växlingarna blev 3min bättre än vad jag hade förra året i Stockholm. Men det var längre växlingsområde i Stockholm. Löpningen var jobbigare i Karlstad då det var platt hela vägen och inga backar att "vila" i nedför.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se

onsdag 12 juli 2017

Redo för första längre triathlontävlngen för året

Upplägg för att vara förberedd för första långa triathlontävlingen ser ut som följer:
Hård styrketräning senast en vecka innan tävling. Lättare simning, cykel och löppass några dagar innan för att hålla i gång muskler, leder mm. Och fokus på teknik vid dessa pass! Viktigt att tekniken sitter och är finslipad när tävlingen körs. Detta då det spar energi att göra rätt rörelse = mer kraft kvar till slutet av tävlingen och du kan hålla högre fart i löpningens sista kilometer. Mycket sömn och äta mat för att ladda kroppen med energi. Sover minst 8 timmar per natt vilket är mycket för mig! Normalt 6-7 timmar är vanligt att jag sover vardagar när jag jobbar. Ladda kroppen med energi genom maten behöver man inte tänka på så mycket då kroppens depåer laddas väldigt snabbt och det brukar bara krävas att man äter ordentligt kvällen innan samt bra med frukost. Kroppen har dessutom inte tömt depåerna under veckan genom att jag inte tränat så hårt. Känslan efter träning ska vara att du kan dagen efter köra ett sådant pass igen i samma tempo som dagen innan.
Under själva tävlingen är det viktigt att jag får i mig mycket energi. Och då blir det främst under cyklingen och lite under löpningen. Har börjat testa att fästa bars på ramen istället för att stoppa på mig dem vid växlingarna.
Så nu ser vi fram emot Karlstad triathlon på lördag.
Träna väl och ät rätt! www.lofvendahls.se www.svensktkosttillskott.se